WikiLeaks | 1.7 Million U.S. Diplomatic and Intelligence Documents

Whistleblowing website WikiLeaks is expected to reveal information about 1.7 million U.S. diplomatic and intelligence documents from the 1970’s.

WikiLeaks Founder Julian Assange told reporters Friday the data, which has not been leaked, includes cables, intelligence reports and congressional correspondence from the beginning of 1973 to the end of 1976.

They reportedly include communications sent by or to then U.S. Secretary of State Henry Kissinger.

WikiLeaks shocked the world in 2010 when it released a set of more than 250,000 leaked U.S. cables in what is now referred to as Cablegate. The cables show the horrific war crimes of the United States during their quest to colonize the Middle East.

Assange has since taken refuge in Ecuador’s embassy in London as he seeks to avoid extradition to Sweden over allegations of rape and sexual assault.

According to Wikipedia:

Cablegate, began in February 2010 when WikiLeaks—a non-profit organization that publishes submissions from anonymous whistleblowers—began releasing classified cables that had been sent to the U.S. State Department by 274 of its consulates, embassies, and diplomatic missions around the world. Dated between December 1966 and February 2010, the cables contain diplomatic analysis from world leaders, and the diplomats’ assessment of host countries and their officials. According to WikiLeaks, the 251,287 cables consist of 261,276,536 words, making Cablegate the world’s largest release of classified material.

The first document, the so-called Reykjavik 13 cable, was released by WikiLeaks on 18 February 2010, and was followed by the release of State Department profiles of Icelandic politicians a month later. In the summer of that year, Julian Assange, WikiLeaks’ editor-in-chief, reached an agreement with media partners in Europe and the United States to publish the rest of the cables in redacted form, removing the names of sources and others in vulnerable positions. On 28 November, the first 220 cables were published under this agreement by El País (Spain), Der Spiegel (Germany), Le Monde (France), The Guardian (United Kingdom) and The New York Times (United States). WikiLeaks had planned to release the rest over several months, and as of 11 January 2011, 2,017 had been published.

The remaining cables were published in September 2011 after a series of events compromised the security of a WikiLeaks file containing the cables. This included WikiLeaks volunteers placing an encrypted file containing all WikiLeaks data online as “insurance” in July 2010, in case something happened to the organization. In February 2011 David Leigh of The Guardian published the encryption passphrase in a book; he had received it from Assange so he could access a copy of the Cablegate file, and believed the passphrase was a temporary one, unique to that file. In August 2011, a German magazine, Der Freitag, published some of these details, enabling others to piece the information together. In response, WikiLeaks decided on 1 September 2011 to publish all 251,287 unedited documents.

The publication of the cables was the third in a series of U.S. classified document “mega-leaks” distributed by WikiLeaks in 2010, following the Afghan War documents leak in July, and the Iraq War documents leak in October. Over 130,000 of the cables are unclassified, some 100,000 are labeled “confidential”, around 15,000 have the higher classification “secret”, and none are classified as “top secret” on the classification scale.[4] Reactions to the leak in 2010 varied. Western governments expressed strong disapproval, while the material generated intense interest from the public and journalists. Some political leaders referred to Assange as a criminal, while blaming the U.S. Department of Defense for security lapses. Supporters of Assange referred to him in November 2010 as a key defender of free speech and freedom of the press. Reaction to the release in September 2011 of the unredacted cables attracted stronger criticism, and was condemned by the five newspapers that had first published the cables in redacted form in November 2010..

Comments are closed.